Metoda ABC i Prawo Pareto
W obszarze logistyki dużą wagę przykłada się do efektywności działań, których miernikiem jest szybkość zaopatrzenia po jak najniższych kosztach. Ilu specjalistów tyle koncepcji i pomysłów na osiągnięcie najwyższej efektywności i sprawności przebiegu procesów logistycznych. Mimo różnorodności poglądów i koncepcji każdy w branży zetknął się z pojęciami klasyfikacji produktów metodą ABC czy zasadą Pareto.
Metoda ABC stosowana jest przy monitorowaniu zapasów, różnicując zasady zarządzania w zależności od przynależności asortymentu do klasy A, B lub C. Podział na klasy odbywa się według ich cenności lub okresu przechowywania czy długości czasu dostawy. Produkty należące do klasy A obejmują najdroższe pozycje, w obrębie klasy B znajdują się pozycje mniej cenne, a klasa C obejmuje pozostałe produkty. Metoda kładzie nacisk na asortyment o podstawowym znaczeniu dla produkcji. Istotą jest wykorzystanie czasu zaoszczędzonego przy zarządzaniu klasą C na zarządzanie klasą A. Produkty kategorii A powinny podlegać szczegółowemu raportowaniu, dokładnej analizie cen i rynku oraz zajmować najbliższe miejsca w magazynie. Produktów kategorii B powinny dotyczyć uproszczone metody sprawozdawcze i powinny one zajmować miejsca drugiego rzędu, natomiast produkty kategorii C powinny zajmować najdalsze miejsca w magazynie i podlegać podstawowym metodom raportowania.
Metoda ABC czerpie założenia z zasady Pareto, mówiącej, że 20% przyczyn powoduje 80% skutków. Przekładając to na grunt logistyki można stwierdzić, iż 20% asortymentu generuje 80% sprzedaży, a to daje nam podstawy do wyodrębnienia grupy A, czyli 20% produktów, które generują 80% przychodów. Zasada Pareto została rozszerzona i dostosowana do specyfiki i potrzeb branży logistycznej dodając charakterystyki kolejnych grup. Towary grupy B to 30% asortymentu generującego 15% sprzedaży, natomiast klasa C to pozostałe 50% asortymentu, które generuje tylko 5% dochodu.
Dokonanie powyższej analizy i znajomość przynależności produktów do określonych grup umożliwia optymalne zarządzanie posiadanym asortymentem. Zasada Pareto ułatwia wyodrębnienie priorytetów i odpowiednie gospodarowanie czasem, pozwalając na osiąganie lepszych wyników. Podstawową zasadą, jest założenie, aby skupić się na zagadnieniach przynoszących największą wartość dodaną.