Przejdź do treści
Wyszukaj na stronie

Metoda ABC i Prawo Pareto

Analiza biznesu z użyciem metody ABC oraz prawa Pareto

W obszarze logistyki dużą wagę przykłada się do efektywności działań, których miernikiem jest szybkość zaopatrzenia po jak najniższych kosztach. Ilu specjalistów tyle koncepcji i pomysłów  na osiągnięcie najwyższej efektywności i sprawności przebiegu procesów logistycznych. Mimo różnorodności poglądów i koncepcji każdy w branży zetknął się z pojęciami klasyfikacji produktów metodą ABC czy zasadą Pareto.

Metoda ABC stosowana jest przy monitorowaniu zapasów, różnicując zasady zarządzania w zależności od przynależności asortymentu do klasy A, B lub C. Podział na klasy odbywa się według ich cenności lub okresu przechowywania czy długości czasu dostawy. Produkty należące do klasy A obejmują najdroższe pozycje, w obrębie klasy B znajdują się pozycje mniej cenne, a klasa C obejmuje pozostałe produkty. Metoda kładzie nacisk na asortyment o podstawowym znaczeniu dla produkcji. Istotą jest wykorzystanie czasu zaoszczędzonego przy zarządzaniu klasą C na zarządzanie klasą A. Produkty kategorii A powinny podlegać szczegółowemu raportowaniu, dokładnej analizie cen i rynku oraz zajmować najbliższe miejsca w magazynie. Produktów kategorii B powinny dotyczyć uproszczone metody sprawozdawcze i powinny one zajmować miejsca drugiego rzędu, natomiast produkty kategorii C powinny zajmować najdalsze miejsca w magazynie i podlegać podstawowym metodom raportowania.

Metoda ABC czerpie założenia z zasady Pareto, mówiącej, że 20% przyczyn powoduje 80% skutków. Przekładając to na grunt logistyki można stwierdzić, iż 20% asortymentu generuje 80% sprzedaży, a to daje nam podstawy do wyodrębnienia grupy A, czyli 20% produktów, które generują 80% przychodów. Zasada Pareto została rozszerzona i dostosowana do specyfiki i potrzeb branży logistycznej dodając charakterystyki kolejnych grup. Towary grupy B to 30% asortymentu generującego 15% sprzedaży, natomiast klasa C to pozostałe 50% asortymentu, które generuje tylko 5% dochodu.

Dokonanie powyższej analizy i znajomość przynależności produktów do określonych grup umożliwia optymalne zarządzanie posiadanym asortymentem. Zasada Pareto ułatwia wyodrębnienie priorytetów i odpowiednie gospodarowanie czasem, pozwalając na osiąganie lepszych wyników. Podstawową zasadą, jest założenie, aby skupić się na zagadnieniach przynoszących największą wartość dodaną.

Kategorie

Katalog
Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, to będą one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Więcej informacji w Polityce Prywatności.